Länkar till hemsidan ger SEO fördelar
Köpa länkar ger bra effekt. Kvalitetslänkar ger bra boost för ert företag.
När du söker efter något på Google söker du faktiskt i Googles index. Detta görs av ett program som kallas Spider (GoogleBot). GoogleBot söker och indexerar hela webben. I teorin förstår Google vad varje webbplats handlar om, hur många länkar den har och hur bra dessa länkar är. Man kan säga att Google fungerar som en aristokratisk demokrati, där de mest kraftfulla webbplatserna dominerar. Om jag har fler länkar och länkar som Google anser vara bra, kommer min webbplats att prestera bättre än din och rankas högre på sökmotorns resultatsidor (SERP).
Om du har gjort grundläggande teknisk SEO och publicerat grundläggande textinnehåll (on-page SEO) är SEO- länkar den avgörande faktorn. Om man antar att den tekniska SEO:n är densamma har du en konkurrent med ett lika långt och bra blogginlägg om “Hur man bygger länkar år 2023”. Det är en länk. Därför är länkar mycket viktiga för företag.
Det finns tre typer av länkar som används i SEO: interna länkar, interna länkar och externa länkar (externa länkar). Interna länkar är länkar som pekar på andra sidor på din webbplats. En intern länk är en länk från en annan webbplats som pekar på din webbplats. Externa länkar är länkar som pekar från din webbplats till en annan webbplats. Av de tre är interna länkar de mest fördelaktiga när det gäller SEO och också de svåraste att bygga.
För att förbättra en webbplats SEO-ranking är det viktigt att ha relevanta länkar till webbplatsen. För svenska webbplatser är det oftast bättre att ha länkar från Sverige än från utlandet. Varför är detta fallet? För det första använder sökmotorer lokala rankingfaktorer för att visa relevanta sökresultat för användare i ett visst land. En svensk länk till en svensk webbplats ökar sannolikheten för att webbplatsen visa högre i sökresultaten för svenska användare. För det andra ökar svenska länkar din webbplats trovärdighet och relevanta. Genom att länka till andra svenska webbplatser inom samma bransch kan du visa att du tillhör ett nätverk av liknande svenska företag. Detta ökar förtroendet hos användare och sökmotorer.